O anda hazır ve nâzır: Bill Fontana ve Melih Fereli'yle söyleşi

Açık Dergi
-
Aa
+
a
a
a

Bill Fontana’nın İstanbul Boğazı’nın çeşitli noktalarıyla, Şerefiye ve Yerebatan sarnıçlarında gerçekleştirdiği video ve ses kayıtlarını temel alan İo’nun Yeni Sesi işi Arter'de ziyarete açıldı. Açık Dergi'de Evrim Altuğ'un yönetiminde ve Art Unlimited işbirliğiyle Fontana ile serginin küratörü Melih Fereli konuğumuz.

Arter'in performans alanı Karbon'da "patlamış küp"
ARTER
"İo’nun Yeni Sesi": Bill Fontana ve Melih Fereli'yle söyleşi
 

"İo’nun Yeni Sesi": Bill Fontana ve Melih Fereli'yle söyleşi

podcast servisi: iTunes / RSS

Arter’in “Sesli Dizi” serisi kapsamında Melih Fereli küratörlüğündeki beşinci sergisinde, kurumun Bill Fontana’ya özel sipariş ettiği İo’nun Yeni Sesi isimli ses/video yerleştirmesinin dünya prömiyeri gerçekleşti. 

Fontana’nın İstanbul Boğazı’nın çeşitli noktalarında ve Şerefiye (Theodosius) Sarnıcı ile Yerebatan (Bazilika) Sarnıcı’nda gerçekleştirdiği video ve ses kayıtlarını temel alan İo’nun Yeni Sesi, sanatçının Türkiye’deki ilk kişisel sergisi olma özelliği de taşıyor. 

İzleyicinin zaman ve mekân algısını kuşatan bu etkileyici eser, Arter’in performans salonlarından Karbon’da izleyiciyle buluşuyor.

Ziyaretçiler Karbon’a girer girmez karşı duvarda Şerefiye Sarnıcı’ndan görsellerin yer aldığı çok büyük bir projeksiyon perdesine doğru yönlendiriliyor. Serginin bu katmanında görselliğe ilâveten, Fontana’nın Şerefiye Sarnıcı’nda yaptığı ambisonik ses kayıtları bu duvara yakın konumlanan sekiz hoparlörlük bir matris üzerinden duyuluyor. Karbon’un mimarisine mükemmel şekilde uyarlanmış “patlamış bir küpü” andıran perdeler üzerinde sunulan imajlar ve mekânla bütünleşmiş ses çeşitliliği ise, sanatçının farklı yerlerden elde ettiği verileri hem ses hem de görüntü bağlamında araştırılmaya değer son derece büyüleyici bir mecra olan su aracılığıyla bir araya getiriyor.

1947’de Cleveland’da dünyaya gelen ve çalışmalarını San Francisco’da sürdüren Bill Fontana, kariyerine besteci olarak başlamış ve kırk yılı aşkın bir süreyi kapsayan sanatsal üretimi boyunca, gündelik hayatımızı çevreleyen gizli müziğin çarpıcı yollarla dikkatimizi çekmesini sağlayarak inceliklerini açığa çıkarmıştır. Fontana’nın müzik üretiminin bir yolu olarak dinleme eylemini öne çıkaran yerleştirmeleri, görsel ve mimari ortamlara dair algılarımızla etkileşime geçmek ve onları dönüştürmek için sesi “heykelsi” bir mecra olarak kullanır. 

Arter’in Bill Fontana’ya özel olarak sipariş ettiği çok ekranlı ve çok kanallı yerleştirmesi İo’nun Yeni Sesi, sanatçının Türkiye’deki ilk kişisel sergisi olmasının yanı sıra bir sesin “ürettiği” imaja ve bir imajın “yarattığı” sese yönelik araştırmalarına odaklanan Acoustical Visions [Akustik Görüntüler] başlıklı serisine de önemli bir ekleme niteliği taşıyor.

Açık Radyo programcılarından, sanat eleştirmeni ve yazar Evrim Altuğ, Bill Fontana ve Melih Fereli'yle bir araya geliyor; İo'nun Yeni Sesi bağlamında derinlemesine bir mülakata girişiyor. Art Unlimited işbirliği ve katkısıyla Açık Dergi'de bu mülakattan sesleri size sunuyoruz.